لامپ های LED

نحوه تولید لامپ LED

حتما تاکنون به دنبال خرید قطعات ال ای دی بوده اید.امروزه لامپ‌های LED بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما هستند. در این مقاله به بررسی این محصولات جذاب می‌پردازیم. در ابتدا اجزای سازنده یک لامپ LED را برشمرده و هر کدام را شرح می‌دهیم. در ادامه نیز روند تولید این محصولات را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید!

LED یا دیودهای تابش نوری، منابع نوری هستند که هنگام حرکت الکترون‌ها از طریق ماده نیمه‌هادی کار می‌کنند. LED را می‌توان در انواع مختلف محصولات روشنایی مانند لامپ‌های حبابی، چراغ‌قوه و غیره ساخته و در انواع مختلفی از کاربردها مورد استفاده قرار داد.

LED ها به طور کلی در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. LED های کم مصرف – LED هایی که به چیزی مانند یک نور چشمک زن رنگی بر روی یک دوربین و یا یک علامت خروج (از سالن) اشاره می‌کنند.
  2. LED های پر مصرف – از این‌ها برای روشنایی یک منطقه خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال، تعداد زیادی از LED در داخل یک لامپ برای تولید نور سفید استفاده می‌شود.

اجزای اصلی LED ها

لامپ LED از یک تراشه کوچک با لایه‌های مواد نیمه‌رسانا تشکیل شده است. بسته‌های LED ممکن است دارای یک یا چند تراشه باشد که بر روی یک ماده رسانای گرما معروف به «هیت­سینک» نصب شده و بر روی آن یک لنز قرار گرفته است. دستگاه حاصل که معمولاً ضخامتی حدود 7 تا 9 میلی‌متر دارد، می‌تواند در موارد مختلفی به کار رود.

اجزای یک لامپ LED

اجزای تشکیل دهنده لامپ LED

سپس LED ها روی یک مدار قرار می‌گیرند که می‌تواند برنامه‌ریزی کند تا شامل کنترل‌های روشنایی مانند سنجش نور، کم و زیاد کردن نور و زمان‌بندی از پیش تنظیم شده باشد. برد مدار روی یک هیت­سینک دیگر قرار می‌گیرد تا گرمای حاصل از LED ها کنترل شود. سپس این سیستم درون یک ساختار معماری و یا لامپ‌های حبابی قرار می‌گیرد.

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، LED مخفف دیود تابش نور است – یک دستگاه روشنایی حالت جامد (SSL). این نورپردازی حالت جامد نامیده می‌شود زیرا برخلاف فناوری‌های روشنایی رشته‌ای و فلورسنت، هیچ‌گونه گازی در LED ها وجود ندارد. در عوض، انرژی از طریق یک نیمه‌رسانا (معمولاً یک عنصر شیمیایی جامد یا ترکیبی که می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند) منتقل می‌شود، باعث روشن شدن لامپ LED می‌شود. چراغ LED هنگام کنار هم بودن نیمه‌هادی‌های P-Type (+) و N-Type (-) شکل می‌گیرد که یک اتصال PN را تشکیل می‌دهد.

خواندن این مقاله  استراتژی های حفظ مشتری (قسمت پایانی)

قسمت‌های تشکیل دهنده یک لامپ LED عبارت‌اند از:

لنز (اپتیک)

به دلیل درخشان بودن LED ها، از لنز (اپتیک در هنگام استفاده از لامپ‌های چندجهته) برای توزیع یکنواخت نور استفاده می‌شود. این به LED کمک می‌کند تا از شکل و احساس لامپ‌های سنتی را از نظر ظاهری داشته باشد. همچنین این قطعه معمولاً از پلاستیک ساخته شده است تا خطر خرد شدن را کاهش دهد.

تراشه‌های LED

تراشه‌های LED قطعاتی هستند که باعث ایجاد نور می‌شوند. این قطعات LED کوچک زرد رنگ متصل به یک تکه فلز هستند که به آن PCB (برد مدار چاپی) گفته می‌شود. دو نوع اصلی از تراشه‌ها وجود دارد:

  • Chip on Board (COB): یک تک LEDبر روی PCB است که الگوی نوری یکنواخت و تمیز ایجاد می‌کند.
  • گسسته[1]: چند تراشه LED قرار داده شده بر روی یک PCB.

هیت­سینک

در مقایسه با سایر سیستم‌های روشنایی، LED ها باید خنک نگه داشته شوند؛ زیرا درجه حرارت بالا می‌تواند باعث نارسایی زودرس و کاهش تولید نور شود. مدیریت حرارتی LED های پرقدرت برای حفظ دمای اتصال دستگاه LED به دمای محیط لازم است، زیرا افزایش دما باعث می‌شود تا زمان خرابی، جریان کشی، گرمای بیشتر، جریان بیشتر و غیره افزایش یابد. LED از انرژی بسیار کمتری برای تولید یک میزان نور معین استفاده می‌کند اما گرما تولید می‌کند و در یک نیمه‌هادی بسیار کوچک متمرکز است که باید خنک شود.

هیت­سینک قطعه­ای فلزی است که تراشه‌های LED روی آن می‌نشینند. گرما باید از LED ها دور شود و به نوعی خنک شوند – اینجاست که هیت­سینک وارد می‌شود. آن‌ها مسیر را برای عبور گرما از منبع نور LED به عناصر خارجی فراهم می‌کنند.

برد مدار / درایور

تراشه‌های LED به جریان الکتریکی مستقیم (DC) کنترل شده نیاز دارند و یک مدار مناسب به نام درایور LED برای تبدیل جریان متناوب از منبع تغذیه به جریان مستقیم، ولتاژ تنظیم شده مورد استفاده توسط LED ها احتیاج است.

درایورهای LED اجزای اساسی لامپ‌های هستند. یک درایور LED خوب، می‌تواند عمر طولانی یک سیستم LED را تضمین کند و ویژگی‌های اضافی مانند کم نور شدن[2] و کنترل را در اختیار شما قرار دهد. یک درایور بد می‌تواند عمر چراغ‌های LED را که جریان را به آن‌ها وارد می‌کند، کاهش دهد و یا باعث سوسو زدن و سایر رفتارهای عجیب شود. درایورهای LED را می‌توان در داخل لامپ قرار داد که با نام نوع داخلی (مجتمع) شناخته می‌شوند یا در خارج از لامپ قرار دارد، به نوع مستقل (از راه دور) معروف هستند. بسته به نوع کاربر، انواع مختلفی از درایور LED موردنیاز خواهد بود: به عنوان مثال، یک درایور فضای باز برای چراغ‌های خیابان، یک درایور مکان سرپوشیده برای یک چراغ معمول و یک درایور خطی داخلی برای یک چراغ پانل و غیره.

خواندن این مقاله  استراتژی های حفظ مشتری (قسمت اول)

محفظه

برد مدار هنگامی‌که انرژی از درون آن عبور می‌کند گرم می‌شود و این امر استفاده از محفظه‌ای که انتقال دهنده گرما نیز باشد را ضروری می‌کند. این محفظه معمولاً از آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شود. محفظه همچنان برای لمس کردن گرم خواهد بود، اما به اندازه لامپ‌هالوژن، لامپ‌های رشته‌ای یا فلورسنت داغ نیست.

پایه

LED ها به عنوان جایگزینی مستقیم برای لامپ‌های موجود طراحی شده‌اند. انواع لامپ‌های پایه‌ای در انواع مختلف وجود دارد:

 

روند تولید لامپ‌های LED

تولید لامپ‌های LED به صورت کلی دارای 5 مرحله به صورت زیر است:

تولید بدنه لامپ

بدنه لامپ‌ها یا همان محفظه بسته به شکل و توان لامپ از جنس پلاستیک و با آلومینیوم خواهد بود. این بدنه با تزریق پلاستیک خام به قالب‌های متنوع و طی فرآیندهای خاص خود تولید می‌شود.

ساخت برد (PCB) لامپ

با توجه به شکل بدنه لامپ و نیز تعداد قطعات مونتاژ شونده، PCB به شکل مناسب طراحی و ساخته می‌شود.

مونتاژ قطعات

قطعات مختلف تشکیل دهنده لامپ LED، شامل دیودهای نوری، IC های درایور، مبدل AC به DC، خازن‌ها و مقاومت‌های موردنیاز به ترتیب بر روی برد مونتاژ می‌شوند.

نصب اتصالات

در این قسمت اتصالات پایه‌ها (بسته به نوع پایه) لحیم شده و لامپ برای تست به بخش کنترل کیفیت منتقل می‌شود.

کنترل کیفیت

در این بخش لامپ LED تولید شده، از منظرهای مختلف مانند کیفیت لحیم‌کاری، بررسی سوخته بودن قطعات و غیره مورد بررسی قرار گرفته و در صورت گذر از این آزمون‌ها برای بسته‌بندی آماده می‌شوند.

در این مقاله انواع لامپ‌های LED بررسی شده و اجزای مختلف آن‌های را شناختیم. در ادامه به روند تولید این لامپ‌ها پرداخته و با آن آشنا شدیم. آیا شما خط تولید لامپ‌های LED را از نزدیک دیده‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

آی سی پارس (ICPars) واردات قطعات الکترونیکی | سفارش PCB

[1] Discrete

[2] Dimming

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 4